Syntaktisk analys mittkursutvärdering HT 2014

Mittkursutvärderingen utfördes under föreläsning 5, November 26. Studenterna fick anonymt skriva vad de tyckte var bra eller dåligt, och vad som skulle kunna förbättras. 8 utvärderingar lämnades in.

Sammanställning

Totalt sett var de flesta överlag positiva till kursen. Kommentarer kring kursen i allmänhet och föreläsningarna är huvudsakligen positiva och uppskattande. Nackdelar som tas upp är framförallt samläsning av kurser, och luften i Turing. Nedan följer en mer detaljerad sammanställning av de svar som kom in. Siffror i parentes anger hur många personer som kommenterat kring samma punkt.

Allmäna kommentarer:

  • Bra innehåll
  • Borde ligga på heltid, inte parallellt med semantisk analys (3)
  • Gör båda kurserna halvdant nu
  • Mycket uppgifter i den här kursen + semantisk analys, det blir stressigt (2)
  • Luften i Turing är dålig/gör det svårt att koncentera sig (3)
  • Inga egentliga klagomål/kommentarer (2)
Saras kommentar: Att läsa kurser parallellt har både för- och nackdelar. En stor fördel är att kurserna hålls över en längre period, vilket jag tycker ger bättre tid till att hinna smälta materialet. En nackdel är ju dock att det finns examination i båda kurserna. Jag har försökt att se till att deadlines inte hamnar precis samtidigt som i semantikkursen, men det är svårt att helt undvika, eftersom vi även måste planera kring juluppehållet. Jag har dock försökt vara tydlig med hur mycket tid uppgifterna förväntas ta, och att det är viktigt att komma igång med dem i tid, för att klara av deadlines i båda kurserna. Jag vill även påpeka att jag inte tycker att arbetsbördan för synaktisk analys är särskilt hög för en 7,5-poängskurs, det är dock fullt möjligt att den skulle kunna fördelas bättre under perioden. En möjlighet är att sätta igång den ena kursen med högre intensitet, så att man skulle kunna göra mer jobb tidigare i en av kurserna. Men jag tar med mig synpunkterna kring samläsning till diskussioner i kollegiet, kring framtida upplägg av programmet. Det är tråkigt att luften blir ett problem, en möjlighet vore att schemalägga i någon annan sal nästa år.

Kommentarer kring föreläsningar

  • Bra föreläsningar (2)
  • Hjälpsamma föreläsningar
  • Tydliga föreläsningar
  • Lätt att hänga med, man känner sig engagerad
  • Engagerad, pedagogisk föreläsare (2)
  • Tydliga slides
  • Slides gås igenom grundligt
  • Kursen går för fort, mer tid behövs för kritsk inlärning
  • Mycket bra med praktiska övningar under föreläsningarna (3)
  • Det bästa sättet att lära sig på är att använda sina kunskaper direkt, så bra med övnignarna på föreläsningarna
Saras kommentar: Kul att ni överlag gillar föreläsningarna! Jag håller med er om att det är bra att blanda teori och praktiska övningar, och ska försöka fortsätta med det! Gällande tempo är det alltid en avvägning kring hur mycket man kan hinna med på föreläsningarna, och hur mycket som får lämnas till egen inläsning. Jag försöker hitta en lämplig balans där. Ett tips om det känns som om det går för fort, är att läsa relevanta delar av kurslitteraturen innan varje föreläsning, se läsanvisningar på hemsidan.

Kommentarer kring uppgifter

  • Intressanta uppgifter som fokuserar på det viktiga
  • Lagom svåra uppgifter, med bra innehåll
  • Bra med pseudokod, så man inte behöver skriva all kod från början
  • Bra tidsram för uppgifter
  • För lite tid till aktiviteter
Saras kommentar: Vad bra att uppgifterna verkar intressanta. Det är ju lite tidigt i krusen än för att helt kunna utvärdera dem. Vad gäller tiden att göra dem har jag försökt vara tydlig med att de tar en hel del tid, och att det är viktigt att komma igång med uppgifterna i tid.

Ytterligare kommentarer

Om någon har ytterligare kommentarer på kursen, eller på mina kommentarer så är ni välkomna att ta upp dem med mig, antingen personligen, eller genom att lämna en lapp i mitt fack. Som vanligt kommer vi även att ha en kursutvärdering i slutet av kursen, där ni har ytterligare möjlighet att tycka till om kursen.