UPPSALA UNIVERSITET : Språkvetenskapliga fakulteten, LILAe
Uppsala universitet
Hoppa över länkar


Språkvetenskapliga fakulteten, LILAe

Kalendarium

Högre seminarium

7 apr 2017 kl. 09:15 – 12:00

Lokal: Rausing Room, English Park 6-3025

See program (via the link below)

Reading for Life. Effects from Shared Reading on Health and Wellbeing

Shared reading kan beskrivas som en metod för diskussion av litteratur i grupp, utarbetad av den engelska litteraturforskaren Jane Davis. Hon har numera lĂ€mnat universitetet för att arbeta enbart med detta inom The Reader organization i Liverpool. HĂ€rifrĂ„n har metoden nu spritt sig i Storbritannien och den hĂ„ller Ă€ven pĂ„ att sprida sig till andra lĂ€nder, dĂ€r Danmark kommit lĂ€ngst. Vi stĂ„r nu inför att pröva metoden Ă€ven hĂ€r i Sverige. Shared reading-grupper brukar bestĂ„ av ca 5-10 personer som trĂ€ffas regelbundet och ganska ofta – kanske en gĂ„ng per vecka. Deltagarna lĂ€ser ingenting i förvĂ€g, utan texten presenteras dem nĂ€r de kommit till mötet och man diskuterar nya texter vid varje möte. Framförallt brukar man lĂ€sa lyrik, men Ă€ven kortare noveller. Under ett möte, som kan vara pĂ„ ca en timme, fokuserar man i allmĂ€nhet bara pĂ„ en eller ett par dikter eller en kort novell. MĂ„let med shared reading Ă€r att mĂ€nniskor som kanske inte tidigare lĂ€st sĂ„ mycket ska komma i kontakt med lĂ€sning och litteratur, och upptĂ€cka att det Ă€r nĂ„got de tycker om. Man startar mĂ„nga nya grupper under rubriken ”Get into Reading”. En viktig mĂ„lgrupp Ă€r personer som av olika orsaker hamnat i socialt utanförskap. I mĂ„nga fall handlar det om mĂ€nniskor med psykisk sjukdom. Man arbetar ocksĂ„ mycket med Ă€ldre och Ă€ven dementa och har Ă€ven arbetat med hemlösa och utslagna mĂ€nniskor och mĂ€nniskor i fĂ€ngelse. Man har ocksĂ„ erfarenhet av grupper med barn och ungdomar. Eftersom deltagarna inte behöver förbereda sig genom att lĂ€sa i förvĂ€g blir det hela ganska kravlöst pĂ„ ett vis, den som Ă€r med behöver faktiskt inte ens vara nĂ„gon god lĂ€sare. Mycket bygger ju pĂ„ att texten lĂ€ses högt – ofta flera gĂ„nger – sĂ„ man bĂ„de lyssnar och har den framför sig pĂ„ papper. Observera att man mĂ„ste anmĂ€la sig i förvĂ€g till anna.tunlid@idehist.uu.se