UPPSALA UNIVERSITET : Språkvetenskapliga fakulteten, LILAe
Uppsala universitet
Hoppa över länkar


Språkvetenskapliga fakulteten, LILAe

Kalendarium

Seminarium

24 nov 2016 kl. 15:15 – 17:00

Lokal: Eng 6-0031

Linn Areskoug (Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Uppsala universitet)

Att ta texten pÄ allvar. Trigger warnings och vÄld i litteraturundervisningen

Diskussionen om trigger warnings har florerat under senaste Ă„ren i media. Den svenska diskussionen har handlat om studenters attityder till historiska texter och en ovilja att ”ta i” obehagliga aspekter i dessa texter som homofobi, transfobi etc. JĂ€mför man den svenska diskussionen med den amerikanska diskussionen sĂ„ ser det helt annorlunda ut. Den amerikanska diskussionen har handlat mer om trauman hos lĂ€sare som har vĂ€ckt till liv igen genom vĂ„ldsskildringar i kurslitteratur, som till exempel vĂ„ldtĂ€kter och andra övergrepp. Ur ett litteraturvetenskapligt perspektiv Ă€r en jĂ€mförelse mellan dessa kontexter intressant. Det finns nĂ€mligen en annan instĂ€llning till texten i den amerikanska debatten, en instĂ€llning som ”tar texten pĂ„ allvar” pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n i den svenska debatten. Vid seminariet ges exempel pĂ„ material i litteraturundervisningen pĂ„ lĂ€rarprogrammen som Ă€r provokativa i och med att de innebĂ€r ett starkt kĂ€nslopĂ„slag som ocksĂ„ ger ett effektivt lĂ€rande. De frĂ„gor som vĂ€cks i samband med detta Ă€r huruvida studenterna utsĂ€tts för ett slags vĂ„ld, och hur lĂ€raren behöver ta stĂ€llning till detta. FrĂ„gan blir dĂ„ vad ”gör" den skönlitterĂ€ra/fiktiva texten i det pedagogiska sammanhanget? Anordnas av det tvĂ€rvetenskapliga Seminariet för lĂ€sforskning tillsammans med seminarieserien TEMA VÅLD. Kontaktperson: Torsten Pettersson